Ανθρώπινο Κεφάλαιο

Τις τελευταίες τρεις δεκαετίες, η ενσωμάτωση της Ελλάδας στην ΕΕ, οι δημογραφικές αλλαγές, και οι τάσεις παγκοσμιοποίησης αναδιαμόρφωσαν το οικονομικό τοπίο. Το ανθρώπινο δυναμικό της χώρας προσαρμόσθηκε ανάλογα, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες της σημερινής οικονομίας, που βασίζεται  πλέον στις υπηρεσίες και στη γνώση. Η Ελλάδα διαθέτει ένα αξιόλογο πλήθος άρτια εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού, ικανό να στηρίξει αποτελεσματικά κάθε επενδυτική προσπάθεια.

Στροφή προς τις υπηρεσίες 
Η κατεύθυνση της ελληνικής οικονομίας στην Ελλάδα έχει να επιδείξει σημαντικές διαρθρωτικές αλλαγές κατά τα τελευταία έτη, με αποτέλεσμα το 71,5 %  περίπου του εργατικού δυναμικού το Δ’ Τρίμηνο 2014  να απασχολείται στον τομέα των υπηρεσιών, το 14,9 % στο δευτερογενή τομέα  και το 13,6 % στη γεωργία. Οι σύγχρονες τάσεις έχουν διαφοροποιήσει σημαντικά την απασχόληση του εργατικού δυναμικού σε σύγκριση με πριν 20 χρόνια, ενώ η εκπαίδευση και η κατάρτιση προσανατολίζονται και ανταποκρίνονται ολοένα και περισσότερο προς τις ανάγκες της σύγχρονης παγκοσμιοποιημένης οικονομίας. 

Γλώσσες
Ο τουριστικός τομέας, με ποσοστό συμμετοχής 16,3 % επί του ΑΕΠ (2013), έχει αναμφίβολα συμβάλει στη μεγαλύτερη απορρόφηση εργατικού δυναμικού. Πολλά από τα ιδρύματα μέσης και ανώτερης εκπαίδευσης της χώρας προσφέρουν ειδίκευση στο γνωστικό αντικείμενο του τουρισμού, με έμφαση στην εκμάθηση ξένων γλωσσών. Ως αποτέλεσμα η Ελλάδα διαθέτει ένα μεγάλο αριθμό ατόμων που γνωρίζουν ξένες γλώσσες και έχει υψηλή κατάταξη στην ΕΕ στον τομέα αυτό.

Η Αγγλική γλώσσα αποτελεί την πιο δημοφιλή ξένη γλώσσα στην Ελλάδα και χρησιμοποιείται πλέον εκτεταμένα, ιδίως σε πολυεθνικές εταιρείες, συχνά μάλιστα σε καθημερινή βάση.

Πνευματικό κεφάλαιο
Η εκπαίδευση έχει αναγνωριστεί ως το πιο πολύτιμο αγαθό που μπορεί να διαθέτει ένα άτομο για να προοδεύσει και οι Έλληνες είναι πρόθυμοι να επενδύσουν στην εκπαίδευση των παιδιών τους. Ουσιαστικά, η Ελλάδα στέλνει περισσότερους -κατά κεφαλή- φοιτητές να σπουδάσουν στο εξωτερικό, από πολλές χώρες. Τα πανεπιστήμια του Ηνωμένου Βασιλείου, της Γερμανίας, της Ολλανδίας, της Ιταλίας, της Γαλλίας και των ΗΠΑ φιλοξενούν πλήθος φοιτητών από την Ελλάδα, πολλοί από τους οποίους επιτυγχάνουν υψηλές επιδόσεις στις ακαδημαϊκές τους σπουδές.

Υπάρχουν περίπου 180.000  φοιτητές εγγεγραμμένοι σε τριτοβάθμια εκπαιδευτικά ιδρύματα της Ελλάδας σε προπτυχιακό επίπεδο (έτη κανονικής φοίτησης). Τα τελευταία έτη οι μεταπτυχιακοί φοιτητές αυξήθηκαν σημαντικά,  φθάνοντας τους 37.014  εγγεγραμμένους σε προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών και τους 23.066  σε προγράμματα διδακτορικών σπουδών για το ακαδημαϊκό έτος 2013/2014. Οι Έλληνες φοιτητές δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον για την ιατρική, τις επιστήμες, τις νέες τεχνολογίες και τις οικονομικές και νομικές σπουδές, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια καθώς στους τομείς αυτούς προσφέρονται νέα προγράμματα και περισσότερες ευκαιρίες για σπουδές εκτός Ελλάδος.

Το «πνευματικό κεφάλαιο» της Ελλάδος θα συνεχίσει να αποτελεί ένα ισχυρό πλεονέκτημα της χώρας και όσοι επενδυτές αναζητούν εξειδικευμένα άτομα θα βρουν πλήθος ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων, επιλέγοντας την Ελλάδα ως τόπο υλοποίησης επενδύσεων.


Αντιπροσωπευτικά στοιχεία

  Αριθμός εργαζομένων κατά τομέα οικονομικής δραστηριότητας
(σε χιλιάδες και %), 2013 (4ο τρίμηνο)

Πρωτογενής τομέας

480,4

13,6 %

Δευτερογενής τομέας

526,8

14,9 %

Τριτογενής τομέας

2.528,1

71,5 %

Σύνολο

3.535,3

100%

Πηγή: Ελληνική Στατιστική Αρχή 2015


Αριθμός εργαζομένων κατά κλάδο οικονομικής δραστηριότητας
 (σε χιλιάδες), 2014 (4ο τρίμηνο)

 Γεωργία, δασοκομία, αλιεία

 480,4

 Μεταλλεία, Λατομεία

 11,8

 Μεταποίηση 

 317,8

 Ηλεκτρική ενέργεια, Αέριο, Νερό 

 45,4

 Κατασκευές 

 151,8

 Εμπόριο  

 626,5

 Ξενοδοχεία, εστιατόρια

 300,8

 Μεταφορές και Επικοινωνίες 

246,8

 Οικονομικοί οργανισμοί  

84,2

 Κτηματομεσιτικά  

 5,1

 Δημόσια Διοίκηση 

 296,8

 Εκπαίδευση  

 295,2

 Υγεία και Κοινωνική Πρόνοια 

 211,6

 Άλλες υπηρεσίες  

 461,3

 Σύνολο  

 3.535,3

Πηγή: Ελληνική Στατιστική Αρχή 2015

Εκπαιδευτικό επίπεδο του ελληνικού εργατικού δυναμικού
(σε χιλιάδες και %), 2013 (4ο τρίμηνο)

 Διδακτορικό ή/και μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών

 174,4  

 3,7 %

 Πτυχίο ΑΕΙ

 862,8

 18 %

 Πτυχίο ΤΕΙ

  921,9  

 19,3 %

 Απολυτήριο Λυκείου  

 1.660,0

 34,7 %

 Βασική εκπαίδευση 

 495,3  

 10,4 %

 Χαμηλότερη εκπαίδευση 

 666,8

 13,9 %

 Σύνολο 

 4.781,14  

 100%

Πηγή: Ελληνική Στατιστική Αρχή 2015


Παραγωγικότητα της Εργασίας: Ώρες εργασίας κατά μέσο όρο ανά άτομο, 2012

 
Πηγή: ΟΟΣΑ, βάσεις δεδομένων παραγωγικότητας, 2015  


Παραγωγικότητα της εργασίας: Ανά απασχολούμενο σε επιλεγμένες χώρες για το έτος 2013  (Δείκτης, μέσος όρος ΕΕ-28 = 100) 



Πηγή: EUROSTAT, βάσεις δεδομένων, 2015