Συνέντευξη της Εντεταλμένης Συμβούλου και μέλος του Δ.Σ. της Enterprise Greece, Μπέττυς Αλεξανδροπούλου, στο BUILD NEWSLETTER

Συνέντευξη της Εντεταλμένης Συμβούλου και μέλος του Δ.Σ. της Enterprise Greece, Μπέττυς Αλεξανδροπούλου,
στο BUILD NEWSLETTER
Ποια είναι η φετινή πορεία των ελληνικών εξαγωγών και ποια συμπεράσματα μπορούν να εξαχθούν έως τώρα για το σύνολο της χρονιάς;
Από την αρχή του έτους οι ελληνικές εξαγωγές ανέπτυξαν μία μεγάλη δυναμική, την οποία διατήρησαν ως και τον Μάρτιο 2022, παρουσιάζοντας αξιοσημείωτη άνοδο. Η πορεία των ελληνικών εξαγωγών σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του πρώτου τριμήνου του 2022, παρουσίασε αύξηση κατά 32,4% σε σχέση με την αντίστοιχη χρονική περίοδο του 2021. Συγκεκριμένα, οι εξαγωγές μας άγγιξαν το α’ τρίμηνο του 2022 τα 11,6 δις ευρώ έναντι 8,77 δις ευρώ του α’ τριμήνου του 2021.
Ανοδικές τάσεις καταγράφονται σε όλους τους κλάδους, με μοναδική εξαίρεση τον κλάδο των Πρώτων Υλών (-7,4%). Μεταξύ των προϊόντων τα οποία σημείωσαν μεγάλη αύξηση είναι τα ορυκτά καύσιμα – λιπαντικά και συναφή είδη με 61,15%, μηχανήματα και εξοπλισμός μεταφορών με 44,4%, βιομηχανικά προϊόντα με 39%, τρόφιμα 16% κ.λ.π.
Ειδικά ο κλάδος Τροφίμων και Ποτών, επωφελούμενος από το γεγονός ότι η ελληνική κουζίνα και η μεσογειακή διατροφή αποτελούν πλέον παγκόσμια τάση, έχει αναπτύξει τεράστια αναγνωρισιμότητα και μεγάλη διεισδυτικότητα στις αγορές. Παρόμοια δυναμική παρουσιάζουν και άλλοι κλάδοι όπως: καταναλωτικά προϊόντα, δομικά υλικά και διάφορα βιομηχανικά. Ειδική αναφορά αξίζει να κάνουμε στις νεοφυείς επιχειρήσεις (startups). Το εγχώριο οικοσύστημα αναπτύσσεται και προσελκύει ολοένα περισσότερες επενδύσεις τα τελευταία χρόνια, καταστώντας την Ελλάδα κόμβο δημιουργικότητας και προνοητικής σκέψης.
Βέβαια, αξίζει να σημειωθεί ότι οι ελληνικές εταιρείες καλούνται τα τελευταία κυρίως χρόνια, να αντιμετωπίσουν και πολλές προκλήσεις. Μερικές από αυτές είναι η αύξηση του κόστους παραγωγής, η δυσκολία προμήθειας των απαραίτητων πρώτων υλών, η εύρεση ικανού αριθμού εργατών γης για τις αγροτικές εργασίες ή εργατοτεχνιτών για κλάδους όπως είναι η ένδυση /υπόδηση, καθώς και πιο εξειδικευμένες ειδικότητες για ορισμένους κλάδους. Το γεγονός αυτό, όπως είναι αντιληπτό, καταδεικνύει την ανάγκη για συμβουλευτική και δικτύωση, καθώς και περαιτέρω στήριξη και εκπαίδευση των ελληνικών επιχειρήσεων, πρωτοβουλίες τις οποίες έχουμε ενσωματώσει στην στρατηγική μας και στο Επιχειρησιακό μας Σχέδιο.
Αν θελήσουμε να κάνουμε μια πρόβλεψη και κρίνοντας και από τη συνήθη τάση των τριμήνων προηγούμενων ετών, θα λέγαμε πως οι εξαγωγές μέχρι το τέλος του έτους, είναι εφικτό να κινηθούν στα 44 δις ευρώ συνολικά έναντι των 40 δις ευρώ του 2021, σημειώνοντας έτσι αύξηση της τάξης του 10%. Ωστόσο, δεν πρέπει να παραβλέπουμε την παράμετρο των συνεπειών εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία, καθώς και το παγκόσμιο θέμα της ενέργειας και ως εκ τούτου διατηρούμε κάποιες επιφυλάξεις ως προς τις ασφαλείς προβλέψεις.
Όσον αφορά στο ενδιαφέρον που έχει εκδηλωθεί τα τελευταία χρόνια για επενδύσεις στην Ελλάδα από το εξωτερικό, αυτό παραμένει ισχυρό ή έχει επηρεαστεί από την εν εξελίξει πολλαπλή κρίση;
Παρά τις αντιξοότητες, που εντείνονται λόγω της διεθνούς συγκυρίας, η ελληνική οικονομία δείχνει εξαιρετικά σημάδια όχι μόνο ανθεκτικότητας αλλά και δυναμικής. Μάλιστα, τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικά βήματα για την προσέλκυση διεθνών κεφαλαίων μακροπρόθεσμης τοποθέτησης στη χώρα μας, ιδίως σε τομείς αιχμής, όπως η ενέργεια, η καινοτομία, ο τουρισμός, το real estate, αλλά και στις Υπηρεσίες Υγείας, των Χρηματοπιστωτικών, των ΑΠΕ, των Υποδομών Ενέργειας και εσχάτως του Ψηφιακού Τομέα. Σημαντικές εταιρείες- κολοσσοί, όπως η Ρfizer, η Microsoft, η Cisco, η Amazon Web Services και η Digital Realty επενδύουν στη χώρα μας στον κλάδο της έρευνας και της τεχνολογίας, μετατρέποντάς τη σε τεχνολογικό hub, δημιουργώντας ταυτόχρονα, νέες προοπτικές για όλη τη νοτιοανατολική Ευρώπη. Το 2021 ήταν μια χρονιά που σημείωσε ρεκόρ ξένων επενδύσεων, αφού στην πατρίδα μας, έφτασαν κι άλλοι οικονομικοί γίγαντες της παγκόσμιας αγοράς: Facebook/Meta, Google, Volkswagen, JP Morgan.
Το πρώτο πεντάμηνο του 2022, οι ξένες άμεσες επενδύσεις ανήλθαν σε 3,5 εκατ. ευρώ, σε σχέση με 1,9 εκατομμύρια το ίδιο διάστημα του 2021, παρουσιάζοντας έτσι αύξηση της τάξης του 80%. Ταυτόχρονα, το 2021 εγκρίθηκαν 43 στρατηγικές επενδύσεις, συνολικού ύψους 4,8 δις ευρώ. Με τη συνεχή ρυθμιστική βελτίωση και τη συνέχιση των μεταρρυθμίσεων σε θέματα φορολογικής σταθερότητας, ταχύτητας απονομής δικαιοσύνης, μείωσης γραφειοκρατικού κόστους, ενσωμάτωσης των νέων τεχνολογιών και της ψηφιοποίησης στην Δημόσια Διοίκηση, αλλά κυριότερα με την αναβάθμιση της Ελλάδας σε επενδυτική βαθμίδα, η ροή νέων διεθνών κεφαλαίων για επενδύσεις στην χώρα μας, αναμένεται να αυξηθεί πολύ τα αμέσως επόμενα χρόνια. Η φετινή, τέταρτη έκδοση της έρευνας της Ernst and Young επιβεβαιώνει ότι η ελκυστικότητα της χώρας ως επενδυτικού προορισμού παραμένει υψηλή, παρά την αυξημένη αβεβαιότητα και την απαισιοδοξία που δημιουργούν οι προαναφερθείσες εξωγενείς συνθήκες. Συγκεντρωτικά, τα επενδυτικά έργα της τελευταίας διετίας αντιπροσωπεύουν το 24% των συνολικών άμεσων ξένων επενδύσεων των τελευταίων 22 ετών.
Τι μπορεί να κάνει μία εξωστρεφής επιχείρηση για να ενισχύσει την παρουσία της στο εξωτερικό και πώς μπορεί να τη βοηθήσει η Enterprise Greece;
Μια επιχείρηση, με καλά προϊόντα και υπηρεσίες, προκειμένου να γίνει εξωστρεφής, να δημιουργήσει δηλαδή εξαγωγική δραστηριότητα, πρέπει να δώσει βάρος στις ακόλουθες παραμέτρους:
• Να οργανωθεί εσωτερικά στην κατεύθυνση της εξωστρέφειας.
• Να δημιουργήσει ανταγωνιστικά προϊόντα δίνοντας μεγάλη σημασία στην προβολή και προώθησή τους (marketing).
• Να εκπαιδεύσει στελέχη, τα οποία θα σηκώσουν το βάρος του εγχειρήματος.
• Να χρησιμοποιήσει όλα τα απαραίτητα εργαλεία ως προς την εξεύρεση πελατών στο εξωτερικό, όπως συμμετοχή σε Διεθνείς Εκθέσεις, Β2Β συναντήσεις, αξιοποίηση matchmaking tools κ.λπ.
• Nα δείξει υπευθυνότητα, συνέπεια και υπομονή, διότι το οικοδόμημα της εξωστρέφειας πρέπει να χτίζεται αργά αλλά σταθερά.
Ως Enterprise Greece, είμαστε σε συνεργασία με όλους σχεδόν τους κλαδικούς και θεσμικούς φορείς, ακούμε τις ανάγκες τους και προσπαθούμε να ανταποκριθούμε σε αυτές, προσφέροντας νέες υπηρεσίες. Ένα καλό παράδειγμα συνεργασίας με τους παραγωγικούς φορείς της χώρας είναι το Εθνικό Συμβούλιο εξωστρέφειας, το οποίο λειτουργεί ως μια πλατφόρμα συντονισμού, επίλυσης θεμάτων και ουσιαστικού μηχανισμού προώθησης της Εξωστρέφειας της χώρας.
Η Enterprise Greece αποτελεί μία νέα δομή one-stop shop και συνιστά την αιχμή του δόρατος της πύλης της εξωστρέφειας της χώρας, παρουσιάζοντας ήδη τα πρώτα σημαντικά αποτελέσματα στον τομέα των εξαγωγών.
Για το Εξωτερικό Εμπόριο αποσκοπεί στην παροχή μεγαλύτερης υποστήριξης στους Έλληνες εξαγωγείς, ώστε να προσεγγίσουν διεθνείς αγορές και να προωθήσουν στους καταναλωτές, ελληνικά προϊόντα υψηλής ποιότητας, ενισχύοντας έτσι και το brand name της χώρας στο εξωτερικό.
Το τρίπτυχο των υπηρεσιών μας εστιάζει σε υπηρεσίες Δικτύωσης, Συμβουλευτικής, και Ενημέρωσης, ενώ, ένα πολύ σημαντικό τμήμα υπηρεσιών μας αφορά στην επαγγελματική Εκπαίδευση και την Ενδυνάμωση των στελεχών των ελληνικών επιχειρήσεων.
Συγκεκριμένα:
1. Δικτύωση – Παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών δικτύωσης και επιχειρηματικών συνεργασιών για ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις, μέσω της συμμετοχής τους σε διεθνείς εμπορικές εκθέσεις, ψηφιακές πλατφόρμες, στοχευμένες εκδηλώσεις προώθησης και προβολής, καθώς και συναντήσεις B2Bs.
Συγκεκριμένα, η Enterprise Greece οργανώνει τα εθνικά περίπτερα σε επιλεγμένες κλαδικες εκθέσεις του εξωτερικού δίνοντας τη δυνατότητα στις εξωστρεφείς επιχειρήσεις της χώρας μας να συμμετάσχουν σε αυτές και να έρθουν σε επαφή με εκπροσώπους ξένων χωρών και υποψήφιους αγοραστές. Οι Διεθνείς Εμπορικές Εκθέσεις αποτελούν έναν οργανωμένο τρόπο προβολής των προϊόντων και των εξαγωγικών μας επιχειρήσεων, οπότε αποτελεί βασικό μας μέλημα η διοργάνωση της εθνικής συμμετοχής σε αυτές. Επιπλέον, αναλαμβάνουμε την Εθνική Εκπροσώπηση σε παγκόσμιας εμβέλειας εκθέσεις με στόχο την προβολή των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της, σε πολλούς ή σε επιλεγμένους κλάδους οικονομικής δραστηριότητας, την ανταλλαγή καινοτόμων διαδικασιών και την ενίσχυση της πολυμερούς ή διμερούς οικονομικής συνεργασίας. Εξαιρετικά πετυχημένη ήταν και η συμμετοχή της Ελλάδος στην διεθνή διοργάνωση Dubai World EXPO, η οποία αποτελεί το μεγαλύτερο γεγονός που έχει διοργανωθεί στον Αραβικό κόσμο μέχρι σήμερα. Στην έκθεση συμμετείχαν 192 χώρες και περισσότερα από 24 εκατομμύρια επισκέπτες.
Επιπλέον, η Enterprise Greece, ως μέλος της ενιαίας δομής του Υπουργείου Εξωτερικών διοργανώνει επιχειρηματικές αποστολές, (όπως αυτή στο Ριαντ της Σαουδικής Αραβίας τον Μάρτιο 2022) με στόχο την προώθηση των εξαγωγών και την προσέλκυση των επενδύσεων. Ο κοινός προγραμματισμός των επισκέψεων, ο συντονισμός, η ουσιαστική συνδρομή της πολιτικής ηγεσίας των υπουργείων αντίστοιχα, έχουν φέρει μετρήσιμα αποτελέσματα.
Ιδιαίτερα σημαντική για την εξαγωγική δυναμική και την ανάπτυξη νέων εξαγωγικών υπηρεσιών, είναι η συμβολή του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Εξωστρέφειας, το οποίο δίνει σαφή προτεραιότητα σε συγκεκριμένες δράσεις ανά κλάδο και ανά χώρα. Είναι μία στρατηγική που συμβαδίζει με τους ευρύτερους στόχους του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (Greece 2.0.) ώστε να εξυπηρετεί και τον συνολικό οικονομικό και κοινωνικό μετασχηματισμό της χώρας.
2. Συμβουλευτική και Ενημέρωση - Αναβάθμιση των υπηρεσιών Συμβουλευτικής που παρέχουμε στους Έλληνες εξαγωγείς. Συνδιοργανώνοντας διαδικτυακές εκδηλώσεις, ενημερώνουμε τους εξαγωγείς για στρατηγικές εισόδου σε διάφορες αγορές-στόχους. Χρήσιμο εργαλείο για την εγκυρότερη ενημέρωση των Ελλήνων επιχειρηματιών, αποτελεί η σειρά ψηφιακών εκδηλώσεων "Doing Business In", μέσω των οποίων νέοι και δυνητικοί εξαγωγείς, αποκτούν ουσιαστική ενημέρωση για το πώς να εξάγουν σε συγκεκριμένες αγορές (όπως Η.Π.Α., Γερμανία, Η.Α.Ε.).
Ανεξάρτητα από την ωριμότητα της κάθε επιχείρησης, οι συγκυρίες, η προσαρμογή ή και η αλλαγή που μπορεί να οραματιστεί μια επιχείρηση απαιτούν ενημέρωση (πληροφόρηση, γνώση, ενδυνάμωση).
Στην παρούσα φάση βρισκόμαστε σε διαδικασία αναβάθμισης υπηρεσιών Help Desk, όπου αξιοποιούνται διεθνείς τράπεζες πληροφοριών (data bases) και αντλούνται στοιχεία εισαγωγέων – διανομέων, προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι εξαγωγείς μας και σύντομα θα μπορούμε να σας ανακοινώσουμε περισσότερα.
3. Εκπαίδευση και Ενδυνάμωση – Παροχή υπηρεσιών εκπαίδευσης σε νέα ψηφιακά εργαλεία, διεθνείς πλατφόρμες πωλήσεων, ειδικές θεματικές ενότητες ενδυνάμωσης εξαγωγικών δεξιοτήτων.
Στο πλαίσιο αυτό, έχουμε σχεδιάσει και παρέχουμε στοχευμένα και καινοτόμα Εκπαιδευτικά Προγράμματα για την ενδυνάμωση των εξαγωγέων και την απόκτηση νέων δεξιοτήτων με εστίαση μεταξύ άλλων και στον ψηφιακό μετασχηματισμό και την παρουσία σε πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν:
α) Η στρατηγική συνεργασία που συνάψαμε με την e-Bay, μέσω της οποίας παρείχαμε στους εξαγωγείς εκπαίδευση, μάρκετινγκ, οικονομικά κίνητρα και συνολική υποστήριξη με στόχο την ανάπτυξη των ηλεκτρονικών πωλήσεων μέσω της διεθνούς πλατφόρμας σε μεγάλες αγορές. Η e-exports academy, σε συνεργασία με την eBay, εκπαίδευσε 161 ελληνικές επιχειρήσεις, οι περισσότερες εκ των οποίων λειτουργούν πλέον το δικό τους eBay store και κάνουν πωλήσεις διεθνώς.
β) Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα με την ονομασία «Tech Tuesdays» - μια σειρά ψηφιακών εργαστηρίων, τα οποία εισήγαγαν τους Έλληνες εξαγωγείς σε ψηφιακές στρατηγικές και εργαλεία.
γ) Η επιτυχημένη πρωτοβουλία Ενίσχυσης της Εξωστρέφειας και Επιτάχυνσης των καινοτόμων Τεχνολογικών Επιχειρήσεων της χώρας, «Thriving Global Silicon Valley Program», το οποίο υλοποιείται σε συνεργασία με τον Οργανισμό USMAC (US Market Access Centre) και με τη συμμετοχή εμπειρογνωμόνων από τη Silicon Valley.
Η εκπαίδευση αποτελεί στρατηγική σημασία για εμάς στην Enterprise Greece και για αυτό ενσωματώσαμε τα ποίκιλλα εκπαιδευτικά προγράμματα κάτω από την νέα μας ολοκληρωμένη υπηρεσία «Enterprise Greece Exports Academy». Η ακαδημία αυτή προσέφερε μόλις τον τελευταίο μήνα δύο νέα σεμινάρια : “Ανάπτυξη πωλήσεων μέσω στοχευμένης συμμετοχής σε Διεθνείς Εμπορικές Εκθέσεις” και «Τεχνικές Διαπολιτισμικής Επικοινωνίας για Ανάπτυξη Εξαγωγών».
Το Φθινόπωρο θα ανακοινωθούν νέα εμπλουτισμένα high impact προγράμματα σε εξειδικευμένες θεματικές, βάσει των αναγκών των ελληνικών επιχειρήσεων και των στελεχών τους.
Ποιες είναι οι επόμενες εκθέσεις στις οποίες θα έχει παρουσία η Enterprise Greece; Υπάρχει ενδιαφέρον από ελληνικές επιχειρήσεις;
Το δεύτερο εξάμηνο του 2022, είναι πλούσιο σε δράσεις εξωστρέφειας για όλους τους κλάδους με τη διοργάνωση και στήριξη πολλών εκθέσεων. Φυσικά, η Sial Paris για τον κλάδο των τροφίμων και η BIG 5 Dubai για τον κλάδο των δομικών/ κατασκευών είναι αυτές που ξεχωρίζουν, αλλά υπάρχουν πολλές άλλες εθνικές συμμετοχές σε κλάδους που αναπτύσσονται δυναμικά όπως η SMM Hamburg (ναυτιλιακός εξοπλισμός), WHO’S NEXT/ Bijorca,HOMI/ MICAM και EQUIP Paris για τους κλάδους της ένδυσης, υπόδησης και οικιακού εξοπλισμού, ELECTRONICA (κλάδος τεχνολογίας) και ΕΙΜΑ (αγροτικός εξοπλισμός). Επίσης, ιδιαίτερα σημαντική για την προώθηση του τομέα της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας είναι η Διεθνής Έκθεση Αμυντικού Εξοπλισμού AUSA 2022, η οποία θεωρείται μία από τις πλέον σημαίνουσες στον εν λόγω τομέα, καθώς και η Euronaval. Πέραν των παραπάνω, αναλαμβάνουμε την διοργάνωση της εκπροσώπησης της χώρας σε παγκόσμιας εμβέλειας εκθέσεις με στόχο την προβολή των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της Ελλάδας σε επιλεγμένους κλάδους οικονομικής δραστηριότητας, την προβολή της χώρας και την ενίσχυση πολυμερούς ή διμερούς οικονομικής συνεργασίας. Για το τρέχον έτος, και για την προβολή της χώρας, προγραμματίζονται επίσης και η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ) και η China International Import Expo (CIIE).
Να σημειωθεί ότι η συμμετοχή των ελληνικών επιχειρήσεων υποστηρίζεται από την Enterprise Greece είτε μέσω φυσικής παρουσίας, είτε μέσω ψηφιακής συμμετοχής, αλλά και υβριδικά, αναλόγως των συνθήκων και αναγκών.
Για το 2023, Enterprise Greece ήδη σχεδιάζει ένα πολυσχιδές επιχειρησιακό πρόγραμμα με πληθώρα σημαντικών υπηρεσιών και δράσεων, δικτύωσης, συμβουλευτικής, και ενδυνάμωσης εξαγωγέων, παράλληλα πάντα με την οργάνωση της εθνικής συμμετοχής σε διεθνείς εμπορικές εκθέσεις, συνέδρια και επιχειρηματικές αποστολές.