Μπέττυ Αλεξανδροπούλου: Ο κλάδος των τροφίμων και των ποτών, ισχυροποιεί τη θέση του στις διεθνείς αγορές (Συνέντευξη στο Food Reporter)

Συνέντευξη στο FoodReporter
Μπέττυ Αλεξανδροπούλου,
Εντεταλμένη Σύμβουλος και εκτελεστικό μέλος Δ.Σ
της Enterprise Greece
Ποιες ήταν οι εντυπώσεις σας από τη SIAL Paris 2022; Τι κρατάτε τόσο από την ελληνική συμμετοχή, όσο και γενικότερα από την έκθεση;
H μεγαλύτερη Διεθνής Έκθεση Τροφίμων SIAL 2022 ολοκληρώθηκε με εξαιρετική επιτυχία και με εντυπωσιακή εθνική συμμετοχή, η οποία διοργανώθηκε από την εταιρεία Ελληνική Εταιρεία Επενδύσεων και Εξωτερικού Εμπορίου (Enterprise Greece).
Μετά από τέσσερα χρόνια που η έκθεση δε διοργανώθηκε λόγω της πανδημίας, στόχος της Enterprise Greece, ήταν να εξασφαλίσει αφενός τη μέγιστη εκπροσώπηση των ελληνικών εταιρειών, και αφετέρου την δημοσιοποίηση της εθνικής συμμετοχής για την προσέλκυση αγοραστών. Τελικά, ξεπέρασε κάθε μας προσδοκία και η συμμετοχή της Ελλάδος στην SIAL ήταν εντυπωσιακή, αποτέλεσμα και της άριστης συνεργασίας που έχουμε με τους Έλληνες εξαγωγείς.
Χαρακτηριστικά, να αναφέρουμε ότι στο εθνικό περίπτερο, έκτασης 1.600 περίπου τετραγωνικών, φιλοξενήθηκαν 100 εξωστρεφείς επιχειρήσεις, οι Περιφέρειες Αττικής, Θεσσαλίας, Ηπείρου, Στερεάς Ελλάδας, τα Επιμελητήρια Αχαΐας, Βοιωτίας, Ευβοίας και Λάρισας. Το μήνυμα της Εθνικής Συμμετοχής, εστίασε στο ελληνικό φαγητό ως επίκεντρο της μεσογειακής διατροφής αλλά και κορυφαίο παράδειγμα υγιεινής, φυσικής διατροφής που παρέχει ευεξία και ευχαρίστηση. Ταυτόχρονα, το μήνυμα αυτό αποτελούσε και μια ανοιχτή πρόσκληση σε ξένους να επενδύσουν στη χώρα μας, η οποία διαθέτει αφθονία ευκαιριών για δημιουργία προστιθέμενης αξίας σε πολλές κατηγορίες προϊόντων. Άλλωστε, η φετινή διοργάνωση ανέδειξε τα φυσικά προϊόντα, τους περιβαλλοντικά και ηθικά υπεύθυνους παραγωγούς, και έδωσε έμφαση στην ποιότητα και τη γεύση.
Η Ελλάδα ήταν η πέμπτη χώρα στη λίστα με τις περισσότερες συμμετοχές στη SIAL Paris 2022. Τι δείχνει αυτό για τον ελληνικό κλάδο των τροφίμων και ποτών;
Σε μια τόσο μεγάλη και σημαντική έκθεση, στην οποία συμμετείχαν 126 χώρες με περισσότερους από 7.000 εκθέτες, η Ελλάδα, εντυπωσίασε, καθώς κατέλαβε την 5η θέση, σε επίπεδο συμμετοχών, γεγονός που καταδεικνύει την καλή προετοιμασία που είχε γίνει. Εκτιμούμε ότι οι Έλληνες εκθέτες πραγματοποίησαν συνολικά περισσότερες από 20.000 επαγγελματικές συναντήσεις, κατά τις οποίες είχαν την ευκαιρία να παρουσιάσουν τα ποιοτικά προϊόντα διατροφής που παράγονται στη χώρα μας και να τα προωθήσουν σε επαγγελματίες και επιχειρήσεις από όλον τον κόσμο.
Τα νούμερα αυτά επαληθεύουν τον ισχυρισμό μας ότι κλάδος των τροφίμων και των ποτών, όχι μόνο αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους εξαγωγικούς κλάδους της χώρας, αλλά ισχυροποιεί την θέση του στις διεθνείς αγορές. Η εξαιρετικά θετική πορεία των ελληνικών εξαγωγών, αποδεικνύει την προσαρμοστικότητα των Ελλήνων παραγωγών στα νέα δεδομένα, καθώς αναπτύσσουν συνεχώς νέα προϊόντα, αναβαθμίζουν τις εγκαταστάσεις παραγωγής και ανταποκρίνονται στις τάσεις της αγοράς. Παράλληλα, επιβεβαιώνεται και η στρατηγική της Enterprise Greece να συνδράμει και υποστηρίξει τις ελληνικές εταιρείες στην αλλαγή νοοτροπίας, στην προσέγγιση νέων αγορών και στην ψηφιακή προώθηση των τροφίμων και ποτών και των εξαγωγικών κλάδων της χώρας μας γενικότερα. Ως Εταιρεία αξιοποιούμε τα πλέον σύγχρονα εργαλεία και μεθόδους μάρκετινγκ για την ενίσχυση της εξωστρέφειάς του - ως παράδειγμα αναφέρω τα πρωτοποριακά διαδικτυακά σεμινάρια για την ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων των εξαγωγικών μας επιχειρήσεων και για την έγκυρη ενημέρωσή τους για αγορές-στόχους, στρατηγικής σημασίας.
Πώς μπορούν οι ελληνικές επιχειρήσεις τροφίμων και ποτών να αναπτύξουν περαιτέρω την εξωστρέφεια και την καινοτομία τους;
Με την αποκτηθείσα εμπειρία και τεχνογνωσία, η Enterprise Greece παρέχει στήριξη στις ελληνικές επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους ή εξαγωγικής εμπειρίας και δίνει έμφαση στην υποστήριξη των διεθνών πωλήσεών τους μέσω των υπηρεσιών Δικτύωσης, Ενημέρωσης και Συμβουλευτικής, καθώς και Εκπαίδευσης και Ενδυνάμωσης των εξαγωγικών τους δεξιοτήτων.
Πέραν των παραδοσιακών μας δράσεων, εξελίσσουμε την προβολή και προώθηση των ελληνικών προϊόντων στις αγορές του εξωτερικού με στοχευμένες καινοτόμες πρωτοβουλίες. Για παράδειγμα, το τελευταίο τρίμηνο , στηρίξαμε σε συνεργασία με φορείς όπως η Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Αμπέλου και Οίνου και ο Σύνδεσμος Ελληνικού Οίνου, δράσεις προβολής του ελληνικού αμπελώνα στην Ευρώπη και τον Καναδά. Φιλοξενήσαμε αγοραστές και ειδικούς του κρασιού στην χώρας μας, τους ξεναγήσαμε σε αμπελουργικές περιοχές και διοργανώσαμε συναντήσεις B2Bs, στις οποίες συμμετείχαν 70 οινοποιεία, με περισσότερες από 300 ετικέτες. Επιπλέον, σε συνεργασία με τον Γενικό Προξενείο της Ελλάδας στο Μόναχο, προβάλαμε ελληνικά εδέσματα και κρασιά στα 7 καταστήματα λιανικής πώλησης της γερμανικής αλυσίδας delicatessen Käfer και στο ηλεκτρονικό κατάστημα του ομίλου, διοργανώνοντας παράλληλα θεματικές βραδιές ελληνικής κουζίνας. Επίσης, συμμετείχαμε στο πρόγραμμα MDR Connect που στόχο έχει την εμπορική προώθηση προϊόντων μεσογειακής διατροφής στην Αμερικανική αγορά, μέσω υβριδικών εμπορικών συναντήσεων (Β2Βs), μεταξύ εξαγωγέων και Αμερικανών αγοραστών τροφίμων και ποτών.
Τέλος, παρέχουμε τη δυνατότητα ψηφιακών συναντήσεων στην αγορά των ΗΠΑ μέσω της εταιρείας Efficient Collaborative Retail Marketing (ECRM) LLC, η οποία διαθέτει πολύχρονη εμπειρία στη διενέργεια Β2Βs και παράλληλα προσφέρει και ηλεκτρονική πλατφόρμα προβολής, ενώ αντίστοιχα για την Ευρωπαϊκή αγορά συνεργαζόμαστε με τη γαλλική εταιρεία Wabel SAS.
Ιδιαίτερα σημαντική είναι η αγαστή συνεργασία όλων των κλαδικών θεσμικών φορέων που σε συνδυασμό με τις κυβερνητικές πολιτικές, αναλαμβάνουν αναπτυξιακές πρωτοβουλίες, ώστε να τονωθεί περαιτέρω η εξαγωγική δραστηριότητα της χώρας. Ταυτόχρονα, οι εξαγωγείς, δείχνουν αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα και ευελιξία, αποδεικνύοντας ότι μπορούν να επιβιώσουν και στις πιο δύσκολες συνθήκες, ενώ πλέον αναγνωρίζουν ότι η εξαγωγική δραστηριότητα και η καινοτομία, συνδέονται άρρηκτα.
Από πλευράς μας, κεφαλαιοποιούμε τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα και αξιοποιούμε τις νέες καταναλωτικές τάσεις για να προσεγγίσουμε αγοραστές και καταναλωτές. Σε αυτή μας την προσπάθεια, μας ευνοεί το γεγονός ότι οι παραγωγοί μας στρέφονται σε οργανικές καλλιέργειες, εφαρμόζουν νέες τεχνολογίες και καινοτομίες στην παραγωγή, συσκευασία και επεξεργασία τροφίμων και δίνουν έμφαση στην φυσική διατροφή.
Η συνεκτική αυτή προσπάθεια είχε ως αποτέλεσμα οι επιδόσεις της χώρας τη φετινή χρονιά να είναι εξαιρετικές, με τις εξαγωγές ν’ αγγίζουν για το πρώτο οκτάμηνο του 2022, τα 35.786,6 εκατ. εκατομμύρια ευρώ, έναντι 24.984,3 ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Αισιόδοξες είναι οι προβλέψεις και για το 2023 και είμαι σίγουρη ότι η εποικοδομητική συνεργασία της Enterprise Greece με τους Έλληνες εξαγωγείς και φορείς θα συνεχίσει να αποδίδει τα μέγιστα, συμβάλλοντας καταλυτικά στην εξωστρέφεια και την ανάπτυξη του κλάδου των τροφίμων και ποτών.